dijous, 17 de desembre del 2009

Vols fer el teu propi Weblog? Descobreix-los !


 BLOCS I DEFINICIÓ HISTÒRICA
La diferencia entre els blocs i les pàgines web tradicionals, bàsicament és que les webs tradicionals es posaven continguts per ésser llegits, per tant unidireccionals, sense possibilitats de debatre el contingut que si mostrava , les denominades web 1.0, la primera generació ja que tenien una visió limitada de l´àgora global d´internet. L´evolució de la propia xarxa ha passat a que el protagonisme resideixi en l´usuari i per tant pugui opinar, matitzar, proposar i enriquir el que estigui a la xarxa, les denominades webs 2.0 , com són els blocs propiament dits, que permeten posar comentaris i replicar-los alhora o simplement mirar el que s´hi diu d´una forma passiva. Altra evolució és l´enriquiment amb imatges, amb inserir-hi videos  la variant especialitada, videoblocs i fotologs.
Una de les altres tendències és l´agrupació de blocaires en xarxes territorials(penedesfera, berguedasfera(del que en sóc promotor),girosfera, etc..)
 En quan al treball d´Enric Gil, n´estrec un resum de conclusions del mateix:
El blocs permeten interacció entre l´autor  i els lectors, que deu el seu èxit en el sistema de publicació ágil i fácil, em comparació al model rigid de les webs tradicionals.
Hi ha evolució del model  de Branum , l´any 2001, del que ell denominava en anglès “ filter-style”  i el “freestyle”. El pas del primer estil en el segon es va produir, per aparèixer Blogger, una interfície web a la qual es pot accedir des dequalsevol ordinador i que permet escriure qualsevol tipus de contingut en una caixa de text que esdevé un post totalment actualitzat al momento i que té èxit, per la seva simplicitat, milions d´usuaris en fem ús per aquest sistema de publicació, un procés de democratització del denominat “weblogging”.
Fa esment a 20 models tecnològics de publicació de weblogs en català (blogger,wordpress,lamevaweb.info, cibernautes, lacomunitat.net, entre d´altres amb les seves pròpies particularitats.
Fa repàs dels elements que configuren l´audiència (apartat 2), remarcant el fet que els posts s´ordenen cronològicament,amb l´opció dels comentaris en cadascun, essent públics per a tothom, drea comunitat al referir-se a altre bloc com a Font, amb ús de hipervincles per enllaçar les fonts dites.
En l´apartat 3, fa esment el que mostren externament els blocs, citant a 20 exemples, esmentant el fet de l´audiència imaginada dels blocs, recurs de les imatges, a l´actualitat,  els marcadors de localitat, enllaços  lligams de la blogosfera,creant identitat , constatant necessitat de compartir. El proselitisme amb la metáfora de la “cort” .
I l´apartat 4, 20 bitàcoles fan esment de les caracteristiques de les mateixes, constatant la importancia de les imatges, els enllaços, el valor de l´audiència, concloent que el bloc és un espai d´autoedició, el text predomina per`sol estar interrelacionat amb d´altres. I s´afegeix un glossari de significats.
Un enllaç : un dels defensors de l´ús de blog amb g en català exposa les seves raons en aquest enllaç